keskiviikko 29. tammikuuta 2014

Manuel Scorza: Liikkumaton tanssi

En ole aikaisemmin lukenut kirjaa, jossa heti alussa kerrotaan, mistä kirjassa on kysymys. Liikkumattoman tanssin sivulla 21 sanotaan mm. näin:
”Kirjassani on henkilöhahmoja jotka kertovat tarinaa Pariisista käsin. Koko romaani on eräänlainen sissin ja entisen sissin välinen kontrapunkti. Toisaalta se kuvaa ristiriitaa kahden ihmisen välillä, joiden on valittava rakkauden ja vallankumouksen välillä. Toinen heistä valitsee vallankumouksen ja toinen rakkauden. Elämänsä viime hetkinä kumpainenkin uskoo toisen tehneen oikean valinnan. Kumpikin kadehtii toisensa elämää, kuin peilitalossa.”
Ja tuossahan tuo on, tämä kirja kuvattuna. Kirjailija Santiago yrittää myydä tarinaansa – tätä kirjaa – kustantajalle Pariisin La Coupolessa.

Sissi ja entinen sissi ovat ystävykset Nicolás ja Santiago, jotka kuuluvat Perun kommunistiseen vallankumousarmeijaan. He ovat siis kirjan sisällä olevan kirjan henkilöhahmoja.

Scorza kirjoittaa tässä vähän samaan tyyliin kuin kuuluisampi maanmiehensä Vargas Llosa. Aikatasot ja tarinat vaihtuvat ja sekoittuvat. Jossain kohdin teksti on tajunnanvirtaa, varsinkin silloin kun Nicolás lähes hourailee pakomatkallaan pitkin jokea halki Perun viidakon. Scorzan teksti on kuitenkin helpompaa lukea kuin Vargas Llosan.

Pariisia kaipaaville kirjassa on museoita, kävelyjä bulevardeilla, kahviloita, sekä siihen kaupunkiin kuuluva Suuri Rakkaus.

Liikkumaton tanssi on omalla tavallaan hieno kirja ja luin se sujuvasti, mutta en kuitenkaan rakastunut, Pariisista huolimatta.

Manuel Scorza: Liikkumaton tanssi
Gummerus 1985, 272 s
Suomentanut Jyrki Lappi-Seppälä
Espanjankielinen alkuteos La danza inmóvil 1983

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olisi mukava kuulla, mitä mieltä olet.